ע"מ 8/08 פלוני נ' העמותה, טרם פורסם,(מחוזי נצרת).

בפסק דין שניתן לאחרונה ביטל ביהמ"ש המחוזי (נצרת) צוואה שנערכה ע"י יו"ר העמותה, לטובת העמותה. פסה"ד הסתמך על סעיף 35 לחוק הירושה העוסק בנושא השתתפות בעריכה. כך שכל מי שמשתתף בעריכת הצוואה, הוא (ובן זוגו) אינו יכול לרשת, שכן הוראת הצוואה לגביו- בטלה. סעיף 35 לחוק הירושה הינו סעיף בעל תכלית של הרתעה הקובע חזקה, כי כל הנוגע באחת העילות הבאות- או שערך אותה, או שהיה עד לעשייתה, או שלקח באופן אחר חלק בעריכתה- הוראת הצוואה בטלה, אף שהצוואה הינה אמת, והיא מבטאת את רצון המצווה.

הפסיקה המשפטית נעה מצד לצד אם לפרש זאת על דרך הצמצום, ראה ע"א 631/69 ישיבת מדרש פורת יוסף נ' חומי, פ"ד כד(2)105, או לנקוט בפרשנות מרחיבה וכוללת , ראה ע"א 6496/98 בוטו נ' בוטו פ"ד נד(1) 19.

לפני כשנה (3.3.09) ניתן פס"ד בע"מ 1182/05 רחל פרידמן נ' אוניברסיטת ת"א (מחוזי ת"א) אשר קבע, כי למרות שאת הצוואה ערך עו"ד שהוא היועמ"ש של האוניברסיטה עצמה, הוראת הצוואה אינה בטלה, כיוון שלא היתה לו כל הנאה ישירה מהזכיה וכי "הנאתה של האוניברסיטה מהקמת הספרייה הינה הנאה עקיפה שאינה בבחינת זכיה", בפס"ד זה מדגיש ביהמ"ש (מחוזי ת"א) כי לו היה מדובר בעו"ד חיצוני לא היה כלל מקום לטענה לפסלות הצוואה בשל מעורבות האוניברסיטה.
אולם, כאשר מדובר בעו"ד המועסק ע"י האוניברסיטה היה צורך לבחון את הקשר והתוצאה.

תורת האורגנים קובעת, כי גוף או נושא משרה בכיר בתאגיד הוא אורגן של התאגיד. על פי דוקטרינה זו ניתן לייחס לתאגיד, שאינו בשר ודם, אחריות לפעולות אשר ניתנות לביצוע פיזי רק ע"י אדם בשר ודם שבוצעו ע"י מי שהינו אורגן של התאגיד. כיוון שכך יו"ר העמותה הוא האורגן של העמותה, ומשום כך הוא והעמותה הם פעולות של העמותה. מטעם זה נפסלה הצוואה, על אף שזה היה רצון המצווה, שכן רצון המצווה נסוג לאחור לנוכח סעיף 35 לחוק הירושה.

תורת האורגנים באה לראשונה לידי חקיקה בחוק החברות תשנ"ט-1999. בסעיפים 46-47 נקבע, כי האורגנים הם האסיפה הכללית, הדירקטוריון, המנכ"ל וכל מי שרואים פעולתו בעניין פלוני כפעולת החברה לאותו עניין, וכי "פעולותיו של אורגן וכוונותיו הן פעולותיה של החברה וכוונותיה".

לכן למעשה אפשר לקבוע, שכדי למנוע תוצאה "עגומה" זו, על תאגיד ה"רוצה" לרשת כדת וכדין, על פי רצון המצווה, יש לדרוש כי על המצווה לעשות את הצוואה בפני כל עו"ד שיבחר על פי רצונו המלא בלא לערב את התאגיד בעניין. עירוב התאגיד, ע"י האורגנים שלו, בעשיית הצוואה, או באמצעות עו"ד של התאגיד כמוהו כהשתתפות בעריכה, דבר שיביא לבטלותה של הצוואה, זאת הן על פי חוק החברות והן עפ"י חוק הירושה.

התגובות חסומות