הערות לערעור משפחה 1335/06 (מחוזי ת"א)

הפסיקה המשפטית כלל אינה מגלה הוגנות ראויה עם אותם בעלים או אבות אשר שילמו מזונות על פי החלטה למזונות זמניים או פסק דין ולאחר מכן, כאשר סכום המזונות הופחת גם לתקופה הקודמת, שמיום הגשת התביעה, נוצרו הפרשי מזונות שיש להשיבם להם.

העיקרון המשפטי המוביל בעניין זה הוא שמזונות שנאכלו אין להשיבן, שכן הם כבר שימשו את צרכי האשה או הקטין וכיצד איפוא יחזירו אותם? לפיכך, אין מורין ככלל על השבת ההפרש המגיע למשלם.

בבע"מ 4589/05 בביה"ש העליון פלוני נ' פלונית (נבו) קבע כב' השופט א' רובינשטיין, כי השיקול המרכזי הוא השפעת הקיזוז על רווחת בן הזוג או הילדים, כיוון שכספי המזונות נצרכו ואם יקוזזו עלול להיווצר מחסור. לכן יש לשקול קיזוז או השבה חלקית או מלאה. אך בכל אופן עניין זה נתון לשיקול דעתו של ביהמ"ש. ברוב רובם של המקרים קבע ביהמ"ש שמזונות ששולמו ביתר לא יוחזרו וכך הנציח את המצב האבסורדי הזה. למעשה, רק אם יוכח באופן ממשי שהמזונות לא נצרכו, כי אז "יאלץ" להורות על השבתן.

זהו אמנם עיקרון משפטי מכובד, אך הוא אינו ראוי ואינו הוגן, שכן אם ביהמ"ש קובע שהיה על החייב לשלם פחות לצרכי הזכאי, הרי שהזכאי ממילא לא צריך את ההפרש הזה ועליו להשיבו למשלמו. במיוחד לאור העובדה, שהזכאית למזונות יודעת היטב שהוגשה תביעה להפחתת המזונות ועליה לכלכל צעדיה בהתאם, תוך הערכות להשבת כספים.

יתירה מזו, עקרון זה פוגע קשות במשלם המזונות אשר היה הוגן עם הזכאי ולא חדל לשלם את המזונות על אף תביעתו להפחתת המזונות. שכן היה יכול להפסיק לשלם על דעת עצמו את סכום המזונות כך שעם הינתן פסק הדין לא יווצרו תשלומי יתר שיהיה עליו להיאבק על מנת להשיבם אליו מן הזכאי, אלא הוא יזדכה על חובו.

יוצא איפוא שהעיקרון המשפטי המכובד הזה פוגע במוסר משלמי המזונות ודוחף אותם שלא לשלם. האם על היועץ המשפטי של החייב, לייעץ לו שלא לשלם?
לאחרונה בפסה"ד שניתן בע"מ 1335/06 פלוני נ' פלונית ואח' (מחוזי ת"א, פורסם בפדאור 09 (4) 735), פתח ביהמ"ש פתח צר (מאוד) להשבת מזונות ששולמו ביתר עת הורה על השבת סכומי המזונות. נימוקו היה שלא מדובר במזונות ששולמו לאשה שאין לה משלה, כך שהיא הוציאה הוצאות על סמך מה שקיבלה. במקרה כזה כאשר היה לה משלה, עליה להשיבם על דרך של קיזוז.

על ביהמ"ש לעודד את המוסר החיובי של משלם המזונות ולהורות על השבתן בכל מקרה בו הן יופחתו או יבוטלו לאחור, בלא כל קשר אם נצרכו או לא.

מוסר התשלומים הוא עקרון חשוב ויש לעודד זאת. אי אפשר לומר למשלם שהואלא יקבל החזר על תשלומיו, אם חיוביו יבוטלו רטרואקטיבית, כי הפתרון יהיה ליעץ לו לא לשלם.

התגובות חסומות